top of page

Påskäggets historia – från kristyr till kilovis med godis

Skribentens bild: FF ProfilreklamFF Profilreklam

Påsken är en av våra mest älskade högtider, fylld med traditioner som har utvecklats över tid. En central del av firandet är utbytet av påskägg, ofta fyllda med godis. Men när började vi egentligen ge bort påskägg i Sverige, och hur mycket godis konsumerar vi under denna högtid idag?​


Påskäggets historia i Sverige

Påskäggets historia och traditionen att ge bort påskägg i Sverige har rötter som sträcker sig tillbaka till slutet av 1800-talet. Under denna tid blev pappäggen populära, ofta dekorerade och fyllda med godsaker. Dessa pappägg kompletterade de vackra tittägg av kristyr som sockerbagare skapade. ​

Anledningen till att ägget blev en symbol för påsken är mångfacetterad. Under den katolska tiden i Norden var det förbjudet att äta ägg under fastan. När påsken kom, markerade det slutet på fastan, och äggen återintroducerades i kosten som en symbol för Jesu uppståndelse och pånyttfödelse. Dessutom sammanföll påsken med den tid då hönorna började värpa igen efter vintern, vilket gjorde äggen extra tillgängliga.



Påskägg - bildägg
Klassiska och vackra påskägg

Nutida påskkonsumtion i Sverige

Påsken är en riktig högtid för godsaker – både godis och ägg står i centrum. 

Faktum är att påskveckan är en av årets allra starkaste försäljningsperioder för konfektyr. Enligt Svensk Handels påskprognos ökar godisförsäljningen med hela 64 procent jämfört med en genomsnittsvecka. Svenskarna älskar sitt godis – vi äter i snitt nästan 17 kilo choklad och godis per person och år, och under påsken går det åt enorma mängder.

Även riktiga ägg får ett uppsving under påskhelgen. Under påskveckan äter svenskarna omkring 4 000 ton ägg, vilket är cirka 50 procent mer än vanligt. På påskafton kan konsumtionen nå upp till hela sex miljoner ägg i timmen – ett smått otroligt tempo som visar hur starkt ägget lever kvar som symbol för påsken.


En intressant förändring i svenskarnas godisvanor kom 1985 när Livsmedelsverket rekommenderade att tillåta försäljning av lösviktsgodis. Detta ledde till en ökad konsumtion och förändrade sättet vi köper och konsumerar godis på, särskilt under högtider som påsk. ​

Sammanfattningsvis har traditionen att ge bort påskägg djupa rötter i svensk kultur, och vår kärlek till påskgodis är starkare än någonsin. Med en kombination av historiska traditioner och moderna konsumtionsvanor fortsätter påsken att vara en tid då vi unnar oss lite extra.




 
 
 

Comments


bottom of page