Produktmedia 2020
Profilreklambranschen klarade pandemin bättre än övriga marknadsaktiviteter. Under 2020 minskade dock profilföretagen 8%. Andelen i den "stora reklamkakan" är däremot samma procent jämfört med 2016.
Hur effektivt är Profilprodukter som marknadsföringsmedia egentligen?
Undersökningen, som kallas THE POWER OF PRODUCT MEDIA, är genomförd våren 2020. Och visst är profilreklam att räkna med när det gäller att synas. Hela 60% lägger märke till profilprodukter minst någon gång per vecka i sin vardag.
En av frågorna som ställdes var "Hur ofta lägger du märke till profilprodukter"
Frågan om hur ofta man använder en profilprodukt i sin vardag gav följande utslag på profilerade produkter:
-
Pennan är den populäraste profilprodukten som används och uppskattas mest, tätt följt av paraply. I toppen hittar vi även t-shirt/tröja samt muggar.
-
Hela 71% svarar att man behåller den profilprodukt man blivit erbjuden. Det bevisar återigen värdet av profilprodukter.
-
En av frågorna gällde hur viktig hållbarhetsfrågan är när företaget ska köpa in profilprodukter? Hela 43% tyckte det var mycket viktigt!
Profilreklam är alltså en oerhört stark budskapsbärare som tilltalar många och som en stor del använder ofta.